icon-phone arrow icon-search mail pinterest google-plus facebook instagram twitter youtube linkedin icon-share icon-close icon-whatsapp
Afstand met Nabijheid of Nabijheid met Afstand?

Afstand met Nabijheid of Nabijheid met Afstand? Blog Ellen Wiersma

Soms zit ik hoofdschuddend achter mijn bureau de verhalen van de medewerkers aan te horen. Vaak gaat het over de situaties van cliënten en wat er in de levens van hen gebeurt.

Zo nu en dan schud ik niet alleen mijn hoofd, maar voel ik een soort plaatsvervangende schaamte opkomen vanwege wat medewerkers bij de cliënten thuis allemaal vertellen. En dan gaat het bijna altijd over de situaties waarbij de medewerker een band krijgt met een cliënt en dan alle grenzen van betrokkenheid gemerkt of ongemerkt overtreedt. Het lijkt er dan op alsof er eerder een vriendschap is ontstaan dan een professionele relatie. Gelukkig komt het niet veel voor hoewel  ik dit fenomeen in alle zorginstellingen waar ik heb gewerkt ben tegengekomen. En dan zie je gebeuren dat er gekke situaties ontstaan. Een paar voorbeelden: zo hoorde ik ooit eens van een cliënt tijdens een evaluatie van zorg dat een van mijn collega’s een slecht nieuwsgesprek heeft gehad. Wat gek dacht ik…ik heb haar vanochtend nog gesproken. De cliënt waar ik was heeft zelf een ziektedossier van hier tot Tokio maar was nu toch echt drukker met mijn collega bezig dan met zich zelf. Of die keer dat ik een route deed vanwege ziekte en de een na de andere cliënt wist waar ik naar toe ging en wat diegene had. En die keer dat ik via een cliënt er achter kwam dat een collega van mij door haar man geslagen werd. De collega bleek iedere keer als ze een avonddienst had bij deze cliënt haar hart uit te storten met de boodschap, niet door vertellen hoor! Omdat deze cliënt er niet langer van kon slapen vertelde ze mij het wel en kon er voor deze collega uit eindelijk hulp geregeld worden waar ze echt wat aan had. En zo heb ik door de jaren heen aardig wat voorbeelden verzameld die aantonen dat nabijheid met afstand niet voor iedereen even makkelijk is. 

De Beroepscode van verpleegkundigen en verzorgende is bedoelt ter bescherming van onszelf maar ook voor onze cliënten. Een citaat “Als verpleegkundige of verzorgende richt je je op de kwaliteit van leven en het welzijn van zorgvrager “ (Beroepscode van Verpleegkundigen en Verzorgenden). Het geeft de beroepswaarden en normen aan waar alle verpleegkundigen en verzorgenden onder eed volmondig “ja” tegen hebben gezegd en waarna ze het felbegeerde speldje opgespeld krijgen. Dus vertellen  aan cliënten wie de volgende is op je route is niet alleen een overtreding van de Beroepscode maar ook van de privacywet. En zijn we niet allemaal de zorg in gestapt omdat we voor die ander van betekenis willen zijn? Toch niet om bij hulpbehoevende en zieke ouderen je eigen kommer en kwel neer te leggen? Ja, zei ooit een collega ter verdediging “maar het leidt ook even af he, van de eigen zorgen”. Als je een cliënt wil afleiden vertel dan positieve dingen, over dat je man een bloemetje voor je mee brengt op vrijdag, of je kind diploma A heeft gehaald of dat je gaat trouwen en hoe gelukkig je bent. Over je prachtige vakantie etc. Tover een glimlach op die oude wijze soms zieke gezichten. Geef het positieve in je verhaal meer aandacht en maak er een sport van om je cliënt achter te laten met een glimlach op het gezicht. Creëer een mooie zorgrelatie waar de cliënt en zijn verhaal echt centraal staat, waar het echt om hem/haar gaat. Creëer nabijheid met afstand zodat jij er echt kan zijn voor die cliënt. 

Ik eindig met nog een citaat uit de Beroepscode Verpleegkundigen en Verzorgenden (van der Weij Drukkerijen BV. Hilversum, januari 2015) om iedere verpleegkundige en verzorgende weer even wakker te schudden  :

“ De Beroepscode is niet alleen bedoelt voor de uren die je als verpleegkundige of verzorgende doorbrengt met de zorgvrager. Ook daarbuiten is het aan te bevelen om rekening te houden met de waarden en normen van de beroepsgroep, bijv bij uitingen via sociale media of andere communicatiekanalen. Je bent medeverantwoordelijk voor het imago van het beroep. Je gedrag beïnvloed het vertrouwen van zorgvragers in jou als beroepsbeoefenaar en in het beroep als geheel”.

I rest my case….

Ellen Wiersma
Wijkverpleegkundige bij de ZorgZaak

Altijd op de hoogte blijven? Volg ons online

Adres

Hoofdkantoor
Duymaer van Twistweg 8
7909 CB Hoogeveen

Heeft u zorg nodig?

Bel 0528 - 341 965